Uskalla yrittää finaalitapahtuma- Clean Cars NYT:n kokemuksia matkasta

Mikä on Nuorten Yrittäjyys ja talous eli NYT?

Nuorten Yrittäjyys antaa mahdollisuuden nuorille testata yrittäjyyttä riskittä. NYT jakson aikana oppilaat pääsevät suunnittelemaan oman yritysidean ja toteuttamaan sen konkreettisesti. NYT järjestää aluetapahtumia, jossa NYT yrittäjät pääsevät testaamaan myyntitaitojaan ja esiintymään. Aluetapahtumista on mahdollista voittaa finaalipaikka Helsingissä järjestettävään finaalitapahtumaan. Tänä vuonna NYT yrittäjiä oli noin 5000, joista finaalissa oli 57 yritystä. Finaalitapahtumassa yrittäjät pääsevät kertomaan omista yrityksistä tuomareille ja esiintymään muille yrityksille.

Tiistai 23.4.- Matka alkaa kohti Helsinkiä

Tiistaina tiimimme lähti kisaamaan Helsinkiin Uskalla Yrittää tapahtumaan koska voitimme pitch- kilpailun Oulun aluetapahtumassa. Matka meni nopeasti, vaikka junassa meni suurin osa päivästä. Junassa kävimme läpi vielä viimeisiä viilauksia Helsingin finaali tapahtumaa varten, mutta matka ei ollut pelkää vakavaa keskustelua, vaan pidimme myös hauskaa. Saavuimme alkuillasta Pasilan asemalle, josta jatkoimme matkaa kohti Sokos hotelli Triplaa. Matkalla huomasimme, että olimme unohtaneet meidän mustan pöytäliinamme junaan. Hotellilla avainkortit saatuamme lähdimme etsimään huonettamme yhdeksännestä kerroksesta. Huoneelle saavuttuamme alkoi sänkyjen arpominen, josta selvittiin ilman isompia tappeluita. Asetuimme taloksi hyvin nopeasti ja otimme lyhyen levon pitkän matkan jälkeen.

Näkymä hotellihuoneestamme oli hyvä. Myöhemmin päädyimme Triplassa olevaan Friends & Brgrs ravintolaan. Ruoka oli oikein maukasta ja tulimme kaikki täyteen. Kävimme myös kaupoilla ja mukaan lähti Valentinon hajuvesi ja muutamat housut. Uuden pöytäliinan löysimme Prismasta. Illasta rauhoituimme hotellihuoneeseemme. Tilasimme iltapalaa Foodora ruokapalvelusta. Iltapalana toimi McDonald’sin hampurilais- ateriat. Syönnin jälkeen oli aika alkaa katsomaan elokuvaa. Illan päätteeksi tajusimme, että huoneemme tulee haisemaan McDonald’silta seuraavat kolme päivää.

Näkymä hotellihuoneemme ikkunasta

Keskiviikko 24.4.- Tapahtumarikas kisapäivä

Keskiviikkona meillä oli aikainen herätys. Aamupalan syötyämme lähdimme kohti Biorex elokuvasalia, jossa kaikki finaaliin päässeet yritykset pitivät oman yritysesittelynsä. Olimme salissa 1, jossa näimme monta upeaa esitystä, ennen kuin pääsimme esittämään omamme. Esityksemme meni meidän omasta mielestämme hyvin. Yritysesittelyn jälkeen menimme yhteiseen ruokailuun muiden NYT yrittäjien kanssa, ja sen jälkeen oli hieman vapaa aikaa ennen kuin aloitimme messupöydän valmistelun varsinaista messutapahtumaa varten. Messujen aikana pyöri Tripla kauppakeskuksen lavalla pitch- kilpailu, johon mekin osallistuimme. Pitch meni suhteellisen hyvin, vaikka ei paras myyntipuhe kategoriaa voitettukaan.

Mielestämme messut menivät hyvin, ja päästiin juttelemaan monenlaisten ihmisten kanssa. Kello 17:00 messut päättyivät ja aloitimme messupöydän siivoamisen. Kun messupöytä oli saatu pakettiin, menimme hotelli huoneeseen lepäämään ja odottelemaan illallisen alkua. Kello 18:30 alkoi kaikkien NYT yrityksien, tuomareiden ja opettajien yhteinen illallinen, jossa oli erittäin maukasta ruokaa ja mukavaa seuraa. Illallisen jälkeen pyörimme ympäri Tripla kauppakeskusta ja sen lähialueella. Illan päätteeksi kävimme hakemassa iltapalaksi ilmaiset Subway- leivät, jonka jälkeen menimme takaisin hotellihuoneeseemme, jossa katsoimme muutaman elokuvan ja menimme nukkumaan.

Messupisteemme finaalitapahtumassa

Torstai 25.4- Palkintojenjakogaala

Torstaina heräsimme kahdeksan pintaan, jonka jälkeen kävimme pikaisesti aamupalalla. Pikainen aamupala johtui siitä, että oli kiire takaisin hotellihuoneeseen järjestämään ja pakkamaan kaikki tavaramme, sillä meidän oli määrä luovuttaa huone kello 8:50. Kun tavarat olivat kasassa ja huoneet luovutettu, niin oli aika lähteä kohti Lasipalatsia, jossa oli Uskalla Yrittää-finaalin palkintojenjakogaala.

Tunnelma gaalassa oli ilontäyteinen ja jännittynyt. Gaala alkoi juontajien ja Nuorten NYT:in toimitusjohtajan Jenni Järvelän esittelyillä ja puheilla. Ennen varsinaisten palkintojen jakamista juontajat yllättivät kaikki paikalla olevat yrittäjät ja opettajat Anin live keikalla. Keikan aikana Ani piti tauon, jonka aikana jaettiin palkintoja eri kategorioihin. Palkintojen jakojen jälkeen Ani jatkoi esiintymistään. Viimeisen kappaleen jälkeen jaettiin vielä viimeiset palkinnot, muun muassa paras NYT yritys kategoria, jonka voittaja pääsi edustamaan Suomea kansainvälisissä kisoissa Italiassa. Palkinnon voitti Hunajaheput NYT. Vaikka meille ei valitettavasti voittoa napsunut, niin oli koko palkintojenjakogaalan ajan tunnelma katossa. Gaalan jälkeen meillä oli hieman vapaa-aikaa, jonka aikana kävimme syömässä ja kaupassa. Kaupasta tultuamme kävimme Lasipalatsista hakemassa loput tavaramme, jonka jälkeen menimme kohti rautatieasemaa ja kotimatka saattoi alkaa.

Ani teki yllätyskeikan palkintojenjakogaalassa

Clean Cars NYT:n parhaimpia kokemuksia finaalista

Koko reissu oli mielestämme erittäin onnistunut ja mukava. Saimme paljon uusia kokemuksia, ja koko matka NYT yrittäjän on varmasti tapahtuma, jonka tulee muistamaan vielä vanhana kurppanakin. Mielestämme finaalin parhaimpia tapahtumia olivat, yritysesittely, messut, messujen jälkeinen illallinen ja palkintojenjakogaala.

Tähtipöly NYT kommentit:

”Uskalla yrittää-finaalitapahtuma oli huippukokemus ja hyvä verkostointitilaisuus itselleni. Osallistuin myyntitapahtumaan, ja huomasin kohderyhmäni olevan hiukan haasteellisesti saavutettava isoilla yrittäjyysmessuilla. Tuotteitani tultiin ihastelemaan ja kehumaan, ja yritykseni herätti kiinnostusta useissa ihmisissä. Finalistien taso oli korkea ja kotiin vietäväksi ei lähtenyt palkintoja. Kuitenkin palkintojen sijaan mukaan lähti hurjasti uusia kontakteja ja kokemuksia, jotka ovat rahapalkintoja ja titteleitä tärkeämpiä.”