NYT finaali

Mikä on NYT? NYT on nuorten yrittäjyys ja talous yhdistys, jossa on yhdistynyt Nuorten yrittäjyys NY ja talous TAT. Suomessa nuoria yrittäjiä on 5 000 ja finaaliin osallistui 57 yritystä. Finaaliin saapui ympäri Suomea aluetapahtumien voittajat.

Miten päädyimme finaaliin?

Opiskelemme OSAO Kaukovainio palvelut yksikössä liiketoiminnan perustutkintoa ja olemme suuntautuneet yrittäjyyteen, jonka kautta päädyimme osaksi NYT-ohjelmaa. Ohjelmassa opimme perustamaan oman yrityksen ja toimimaan vahvana tiiminä. Osallistuimme Oulussa Valkeassa 22.2.2024 aluetapahtumaan, jossa oli pitch-kilpailu sekä messut. Voitimme Pohjois-pohjanmaan ja Lapin ”paras NYT-yritys” -palkinnon ja pääsimme finaaliin Helsinkiin. Meidän palkitsemisperusteemme finaaliin pääsyssä olivat selkeä roolitus, hyvä tiimi, tarina taustalla, verkostoa hyödynnetty ja koko paketti valmis.

Finaali -päivien kulku

Lähdimme Helsinkiin tiistaina aamuna junalla 23.4.2024 ja saavuimme Pasilaan saman päivän aikana. Kirjauduimme hotellihuoneisiin ja meille oli varattu neuvotteluhuoneeseen aika 18.00–19.00. Illan päätteeksi harjoittelimme vielä seuraavan päivän yritysesittelyä ja ompelimme loppuihin tuotteisiin merkit kiinni ja katsoimme, että kaikki on valmiina seuraavan päivän myyntitapahtumaan.

Helsinkiin raahattiin paljon tavaraa mukaan messupisteille

Seuraavana päivänä eli keskiviikkona 24.4 oli itse tapahtumapäivä. Aamulla aamupalojen ja valmistautumisen jälkeen oli tapahtuman avaus lavalla, jossa NYT:n toimitusjohtaja Jenni Järvelä piti avauspuheenvuoron ja artisti Kiki esiintyi.

Avajaistapahtuma Triplan tapahtumalavalla

Avauksen jälkeen alkoivat yritysesittelyt Bio Rexin saleissa. Yritysesittelyä oli jännittävä pitää, mutta se meni kuitenkin hyvin. Välissä oli lounas ja alumnien esittely. Niiden jälkeen lähdimme kokoamaan messupisteitämme. Messutapahtumassa saimme hyvin myyntiä ja ihmiset olivat kiinnostuneita yrityksestämme. Myyntipuhe lavalla sujui onnistuneesti ja sai hyvää palautetta tuomareilta. Messutapahtuman jälkeen lähdimme illalliselle, johon tulivat kaikki tapahtuman osallistujat. Loppu ilta oli vapaa-aikaa, jonka käytimme shoppailuun ja rentoutumiseen hotellihuoneessa.

Messupisteemme finaalissa

Torstaina 25.4.2024, palkintojenjakopäivänä, menimme aamupalalle ja aamupalan jälkeen meidän täytyi jo lähteä bussille, jolla lähdimme kohti Lasipalatsia. Ennen palkintojenjakoa NYT-alumnit kertoivat omia NYT vuoden kokemuksia, ja meille esiintyi vielä NYT:n toimitusjohtaja. Palkintojenjakogaalassa oli yllätysesiintyjä, Ani, joka piti hienon keikan meille kilpailijoille. Upeita yrityksiä palkittiin ja jokainen palkinto meni yrityksille, jotka olivat palkinnon ansainneet. Onnea pääpalkinnon saajalle Hunajaheput NYT ja tsemppiä tulevaan Euroopan kilpailuun. Palkintojenjaon jälkeen oli pari tuntia aikaa ennen kuin juna lähti takaisin Ouluun Helsingin päärautatieasemalta 14.20.

Kokemukset finaalista

Finaali päivät olivat hektisiä ja oli koko ajan odottava fiilis. Finaalissa ei voittoa tullut, mutta kokemuksia tuli senkin edestä. Parasta tapahtumassa oli verkostoituminen uusien ihmisten kanssa, asiakaskohtaamiset ja hyvä ruoka. Tunnelma oli katossa koko reissun ajan. Hotelli oli myös upea ja huoneesta oli ihana näköala Helsinkiin. Kempeletech NYT kommentit finaalista: ”Parasta oli messutapahtuma ja huonointa oli liika jännitys”.

Suosittelisimme kaikille osallistumista Vuosi Yrittäjänä” -ohjelmaan. Ohjelman ansiosta olemme päässeet kokemaan ja näkemään huikeita asioita, joita emme olisi muuten kokeneet. Olemme oppineet luottamaan tiimiimme ja työskentelemään tiimin kanssa siten, että kaikki pääsevät tekemään sitä, minkä parhaiten osaavat.